Monday, October 27, 2008

"utk diri sndiri jugak"

pernah x korang jumpa dgn sesuatu yg dinamakan L.O.N.G.K.A.N.G?

dan pernah x korang jumpa dgn manusia yg bermulut longkang?

mm..nak tau x ? manusia yg brmulut longkang adalah manusia yg selalu mengata dan mengutuk org..dlm sehari ada je point nk mengutuk org..point tu..point ni...tp kalo point yg sama jugak tiap2 hari..org yg menjadi mangsa tu naik bosan jgk kan smpai x rasa pape..bkn apa..kalo pk2 balik..org yg brmulut longkang ni ada masalah kot..xleh tgk org senang..xleh tgk kesusahan org, nak melongkang je kerja..tp cuba pk skali skala masa nk melongkang tu..kita x pernah wat silap ke? kita ni baik n perfect sgt ke? kita ni memg mulia sgt ke smpaikn sume org suka kita? sume org suka kita ke?

bagi saya..x salah nk melongkang skit2 dgn tujuan bergurau..mengusik...mungkin boleh merapatkn silaturahim persahabatan antara kwn2..tapi...patut ke x patut kalo melongkang smpai membuatkn mangsa mengalirkan air mata? smpai memalukn mangsa dpn org ramai? membuka cerita mangsa di khalayak?

KAWAN...

menyakiti dan melukai hati seorg kwn itu adalah satu kesalahan...
layakkah kita bergelar KAWAN jika sanggup melihat kwn sndiri susah?
layakkah kita bergelar KAWAN jika dgn senangnya menutup semua kebaikan seorg kwn dgn keburukan yg dilakukan?
layakkah kita bergelar KAWAN jika kita terus menghukum kesalahan kwn kita tnpa mncuba utk menolongnya ke jalan kebenaran?

layakkah kita?

p/s

kpd sume kwn2ku yang telah ku anggap sbg sorg kwn..ingat kataku..walau apa pun keadaan kamu..apabila aku telah menggelarkn kamu sbg kwnku..aku akan sntiasa ada bersamamu...

11 comments:

tHe anIMateD bIJaN said...

haih.. dalam byk2 longkang kt luar pgc nih dan kat mana2.. ada jugak longkang bergerak (aku gelarkan nama baru)

bgus ape.. bleh dia alirkan bauan2 busuk trus mengalir ke sungai.. heheh..

em sape ko maksudkan ni nad?

encik cibon said...
This comment has been removed by a blog administrator.
encik cibon said...

aikk...komen aku kene delete ngan admin???...teruk sgt ke aku komen???...rasenye aku x mencarut2 dalam komen aku td...

mizz nad said...

mu ni bon...x yah a nk mention2 nama org mahupun nama blog..kang ada perang lak..aku x suka a perang2 ni...kwn2 sume kan..

jayB said...

maaf.

aku tak prefer mengumpat walau hakikatnya mmg sume org tau mengata orang di belakang2 nih mmg sedap.. lazat...

p/s: cibon, boleh aku tau ape komen ko sampai admin "terpaksa delete".. hahahaha.....

tHe anIMateD bIJaN said...

aku pun nk tau gak sbnarnye... hehehe

Anonymous said...

yaa..loji najis lagi busuk dari longkang..mmg aku pun tergolong dalam golongan yang suke mengumpat..tp.. heelllo,kalu aku berbisik itu tidak semestinya aku mengumpat kamu sayang.. hanya aku lemah dan tidak mempunyai kekuatan untuk memberitahu sisir gelap aku kepada seluruh isi alam ini..maafkan aku kalau aku pernah bermulut longkang dan bermulut loji najis dengan kamu kerna AKU BUKAN MANUSIA YANG BAIK..

tHe anIMateD bIJaN said...

aku taw sape si anon di atas nih... hahahaha

encik cibon said...

aku rase kejujuran adalah amat penting di sini...kalu rase x puas hati kalu bleh ckp tros beb...

selindung2 biasenye bukan gaya aku...tu pasal aku letak nama terus...

ni mende kes main2 belakang ni...

jap2...korg cite pasal ape sbnrnye nie...x paham aku...

tapi aku cam kenal jer anonymous tuh....haha...

''''dELinDa said...

x cool la komen guna name anon. nmpk cmcoward jer.

tHe anIMateD bIJaN said...

ha a.. stuju.. *sigh