Thursday, March 26, 2009

"perubahan itu berlaku dlm sekelip mata"

hari ini..
aku kembali ke kampus setelah 3 hari bercuti..ahh rindunya kat umi ngn abah..biasanya x balik kg 3 minggu pn xde la rasa rindu gini..ni baru je sehari diaorg pg menunaikn ibadat..dah terasa rindu..sbb jauh kot..sebak sgt2 masa salam n peluk cium mereka...nak ikut nk ikut nak ikutt...tp aku puas..sbb umi x putus2 hantar sms gtau kat mana sume2...cepat2 balik ye...

mlm td..
aku tgh kemas2 barang utk bwk ke ganu..buat bnda yg paling aku benci ( lipat baju )..tbe2 abg aku trun dr tingkat atas..ajak kuar..
"ya..jom kuar kejap"
"HAAA...NAK GI MANAAA..MALASNYEEEE"
"jom la..tunaikn kewajipan sbg sorg umat Islam"
"HMM..OKAY2..TP KITA NAK KE MANA?"

aku terus tukar baju...pakai yg sepatutnya..sib baik tudung umi ada..rembat je la..ye laa..baju kurung aku sume yg ada kat situ warna pink..tudung lak yg ada cuma grey..tkkn laaa nk pakai 2 tu..gilos!

stop jap dpn klinik kak long..tnggu diaorg...kak long pn trus tutup klinik dia cpt2..kesian patient..tp tkpelah..ada yg lebih penting..kami ke sana...smpai kat situ...aku terdiam kejap...Astaghfirullah...

tahan air mata..kerna ada yg ada hati yg perlu dijaga..ada jiwa yg perlu dihembus semangat dan kekuatan supaya x lemah...di katil itu...dgn wayar penuh kat bhgn kepala..tgn..aku melihat sorg ibu yg melawan sakit dan menahan seksa..bernafas dgn bantuan alat..aku sayu melihat 3 org anaknye sedang meratapi ibu mereka sedang nazak..yg bongsu baru form 1 berbisik kalimah syahadah di telinga ibunya...

ahh..kalo difikirkn lagi..rasanya aku x mampu nk menahan air mata..sume sdg sibuk..doktor2 dan nurse2 sedang bekerja keras..lantas aku bertanya pada kak long..
"LONG..HOWS SHE?"
"death in line....kita tgk..lps ni kalo dia xleh go on w/out machine..sepatutnya kene lepaskn.."
"HMMM...."


aku terdengar nurse bertanya pada anak sulung si ibu..nak lepaskn ke mcmane...
si anak kelihatan sangat2 kebingungan..dia masih mentah utk mebuat keputusan sebesar ini..besarr t/jwb yg harus dipikul...

lama menunggu...kami sume di luar spy tidak menganggu kerja doktor2 dan nursenye..
kemudian..kak long kuar...
"DOKTOR PAKAR KATA, SYG NK LEPASKN..SBB PESAKIT MASIH MUDA..DAH JUMPA PUNCA..AND UBAT YG SANGAT KUAT..KALO PATIENT BOLEH LAWAN...INSYAALLAH BOLEH PULIH..TP CUMA 20 -30 % JE..."

Alhamdulillah...at least..ada harapan..lama di situ..kami mnt diri ngn sedara rapat pesakit..abg aku pn x rehat lg dr keje dr kul 4 pg..dia perlukn rehat utk keje esoknya lg..kak ida pn perlu makan..baby lam perut nnt kelaparan..

kul 7 pg...
lps sume urusan,aku smbung balik keje mengemas brg2 utk ke kampus..kak ida masuk bilik..
"YA..TAU DAH KE..AKAK SEMALAM DAH TAKDA"
"Ya Allah..kul bp?"
"DALAM KUL 1 PG "

aku terdiam..sayu memikirkan nasib 3 org anaknya..ke mana hala tuju mereka..tmpt mereka bergantung..kuatkah semangat si kakak utk menjaga adik2 nya...Ya Allah..bantu la hamba Mu itu...........

1 comment:

Alyn Tahir said...

still kira euthanasia kn? legal ke? hmmm....